3 Mart 2010 Çarşamba

Esp Nedir?


ESP’nin varoluş amacı bağlı olduğu otomobilin viraj, ani manevra v.b. durumlarda savrulmasını engellemektir. 
Bunu aynı ASR’nin yaptığı gibi tekerleklere lokal frenleme yaparak gerçekleştirir.

Sistem diğer kardeşleri (ASR,EBD) gibi ABS sistemi ile ortak çalışır. ABS’nin elemanlarını kullanır ancak ek olarak birkaç elemena daha ihtiyaç duyar :
ESP Elektronik Kontrol Ünitesi:
Bütün sensörlerden gelen bilgileri kısa zaman dilimlerinde değerlendirip, gerekli durumlarda ESP sistemini devreye sokar.
Direksiyon Açısı Sensörü:
Direksiyonda bulunan ve direksiyonun pozisyonundan sürücünün gitmek istediği yönün anlaşılmasını sağlar.
Yanal Hız / Dönme Momenti Sensörü:
Aracın doğrultusundan ne kadar saptığını ve yanal hızlarının ne olduğunu yani aracın savrulduğunu ESP’ye bildiren algılayıcıdır. 

ESP İki durumda devreye girer;
Manevra anında aracın önü düz kayarsa:
Ani bir manevra halinde veya virajlarda aracınızın önü direksiyonu çevirdiğiniz yöne gitmeyerek düz öne doğru merkez kaç kuvveti ile savrulabilir.Bu durum Understeer olarak tanımlanır.
ESP tekerlek ve direksiyon sensörleri sayesinde gitmek istediğiniz yön ile aracın gittiği yön arasında farklılık olduğunu algılar. Sola gitmek istiyorsanız sol arka tekere, sağa gitmek istiyorsanız sağ arka tekere ESP fren uygular. Uygulanan fren kuvvetleri moment etkileri yaratarak aracın istenilen yöne girmesini sağlar.
Aracın arka kısmı savrulursa:
Yine ani manevra ve dönüşlerde aracın arkası savrulma eğilimi gösterebilir. Bu durum Oversteer olarak tanımlanır. Bu eğilim yanal hız sensörleri tarafından algılanır. Ayrıca, tekerlek hız sensörleri arka tekerleklerin kaymaya başladığını ve ön - arka tekerlekler arasında bir dengesizlik olduğunu algılar. Tüm bu bilgilere istinaden ESP kontrol ünitesi, araç sola savruluyorsa sol ön tekere, sağa savruluyorsa sağ ön tekere fren uygular. 


Sonuç olarak aracın savrulması engellenir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder