ABS’ nin İngilizce açılımı, “Anti-lock Brake System” (Kilitlenmeyen Fren Sistemi) geleneksel fren sistemi temel alınarak, ABS hidrolik tertibatı ile beyni ve tekerlek devir sensörleri vb. bileşenleri ile genişletilmiştir. ABS fonksiyonu arabanın çeşitli yol yüzeylerinde en iyi frenleme mesafesini sağlarken istenen dengenin ve dönüşün elde edilmesini garantiler.
Bu seferki konumuz otomobillerde elektroniğin ve mekaniğin buluştuğu ilk sistemlerden biri olan ve herkesin olmazsa olmazı ABS sistemi. Nam-ı Diğer kilitlenmeyen fren sistemi. Herkesin bildiği üzere bu sistem sayesinde frenleme esnasında direksiyon hakimiyeti kaybetmemesi sağlanır sistem üç ana parçadan oluşur ilk olarak
1. Hidrolik fren sistemi
2. Abs hidrolik kontrol ünitesi
3. Abs sensörleri ( her tekerlek icin ayrı)
SİSTEMİN ÇALIŞMASI
Araç seyir halindeyken yapılan frenlemenin şiddetine baglı olarak normal fren sisteminde oldugu gibi kızaklama diye tabir ettiğimiz kayma eğilimi göstermek isteyecektir.Bu noktada ABS devreye girer, hangi tekerleğin kızaklama başlıyacağı bilgisi sensörler yardımı ile kontrol ünitesine bildirilir. Elektro-Hidrolik ünitenin elektronik kısmı gelen bilgiyi kullanarak mekanik kısmındaki selonoidler tarafindan kızaklama yapacak olan taraftaki kaliperin üzerindeki hidrolik basıncı düzenlenir ve kızaklama yapması önleyerek aracınn kontrolu kaybolması engellenir.
SİSTEMDE OLUŞAN GENEL PROBLEMLER
1. ÜRETİM HATALARI
2. KULLANIM HATALARI
3. SERVİS HATALARI
* URETİM HATALARI : Bu tip hatalar ya araç yeni alındığında yada biraz kilometre yapınca oluşur. Genel olarak bu hatalar üretici bayi ağına informasyonları verilerek yada servis ihtiyacı için yetkili servis istasyonlarında garanti süresince önlemini alır veya garanti süresi dışında iyi niyet garantisi adı altında giderilir bu arızalar genel olarak aşağıdaki şekillerde olur.
* Donanımsal ( Sensör, kontrol ünitesi v.b. elemanlarda oluşan arıza.)
* Dış etkenlere karşı koruma (örneğin su yalıtımı eksikligi gibi)
KULLANIM HATALARI
Genelde bu hatalar ABS sistemi ile donatılmış aracı kullanırken dikkat edilmesi gereken hususları bilmemekten kaynaklanır. Her sürücü bu konuyu bilemez ama öğrenebilir, nerden? sorusunun cevabı da araçla verilen kullanma kılavuzunda yatmakta. Hatta merak ettikleri birçok konuda beraberinde unutmayalım her ne araç veya alet kullanırsak kullanalım önce kullanma kitabını okuyalım .
Örnegin;
Aracın altını vurmak, ve kar zinciri takmak bunların başında geliyor .
Zincir takmak gerekli ama araç zincir kullanmaya uygun olmayabilir kullanma kitabında belirtilen ekipmanları kullanmalıyız.
SERVİS HATALARI
Servis kaynakli olan arızalar genelde hatalı onarım gören araçlarda olur. Örneğin; yanlış monte edilen ABS sistemi parçaları zarar görmesi. Araçlarda genelde abs okuyucu sensörleri aks üzerindeki bileziklerden tekerlek tur sayısı okurdu ama artık üreticiler daha değişik şekilde tek tur sayısını okumak için aks bilyalarina yerleştirilen mıknatısları kullanmakta. Servisin hatasıda bilyanin (Porya) bozulması sonra servis işleminde bilyanın ters monte edilmesinden kaynaklanan okuma hatasıdır ve sistem çalışmaz. Sistemin çalışmadığınıda gösterge saatindeki uyarı lambasının sürekli yanmasından anlayabiliriz.Ancak ABS sistemi devreden çıkmasına rağmen normal fren sistemi hala çalışır.
Servis hataları eğitim almamış ve ABS sistemini tanımayan elemanlardan kaynaklanır. Bu yüzden araçlarınızı eğitimli yetkili servis personellerine teslim etmeliyiz.
3 Mart 2010 Çarşamba
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder